Vous voulez commencer le violon, vous cherchez l'instrument adéquat, vous vous posez des questions sur la fabrication de votre instrument favori...C'est ici !
Hypothesis 1: Andrea Amati, the “pins” and the central soundpost
Some few years ago, colleagues[47] drew my attention to an unexplained hole observable in every violin by Andrea Amati. This hole, of a variable size from about 1 mm to 2.5 mm, is situated in the inside part of the back, on its longitudinal axis, at the height of the upper part of the soundholes (figure 13). This hole, often filled up with glue is not cylindrical but slightly conical (figure 14). It is as deep as the thickness of the back and sometimes goes through the back to be visible from outside as in the later “Conte Vitale” violin (figure 15). We had many discussions together, trying to find some technical explanation for the presence of such a mysterious feature we called a “pin”, making various hypotheses but without arriving at really convincing solutions.
« Et c'est donc naturellement à eux en premier que Yann Poulain a soumis sa théorie concernant le "ventral pin" des violons de Crémone… Un nombril qui serait en fait la simple marque d'une cale. En référence aux techniques des ébénistes de l'époque : « N'ayant que peu d'étau ou de presse, ils travaillaient en butée » , précise le jeune chercheur. En faire une question de pratique, l'hypothèse Poulain tient de la pure logique. « Au XVIIIe siècle, le luthier n'était pas un artiste mais un ouvrier dans de gros atelier et les outils étaient difficiles à acquérir. »
"Among all musical instruments, the violin is certainly the most renown but also the most mysterious. By the essence of its qualities, the transparency of its varnish, the calculation of its measurements… And mostly for its belly button (ventral pin), a very small hole of 1mm diameter, perfectly circular, dug methodically at the center of all Italian creations since the very beginning. With Andrea Amati (1535) until the end of the Golden Period of the Cremonese masters (1750).
Assumptions are numerous on this subject: some think it is the mark of a compass, other talk about an esthetic – maniac – touch of the makers. But no one before Yann Poulain thought that it could simply be a practical particularity”
Titre
The mystery of the violin's belly button / Yann Poulain
Auteur(s)
Poulain, Yann
pp. 46-51
Résumé
What is the purpose of the small mark to be found in the backs of some Cremonese instruments ? Maker Yann Poulain explains his theories about the mysterious ventral pin
luigi a écrit :Je viens d'envoyer un mail à Yann Poulain pour avoir des infos à ce sujet..
Tu as besoin de vérifier mes dires!
Même si le central pin n´existe pas chez Strad, cela ne veut pas dire qu´il n´utilisait pas la technique décrite par Yann, il pouvait laisser plus de bois pour faire disparaitre le trou. Soigneux comme il était, c´est plausible. Pour ma part je travaille maintenant de cette manière et c´est très pratique.