Maggini
-
- Messages : 1123
- Inscription : sam. 13 févr. 2010 14:28
- Pratique du violon : 10
- Sexe : Homme
- Been thanked : 1 time
Re: Maggini
et techniquement, faire un tour de plus, c' était une prouesse ou non ? ( ma question de départ)
j'imagine que c'était forcément "prémédité"...
Luigi
j'imagine que c'était forcément "prémédité"...
Luigi
-
- Messages : 1123
- Inscription : sam. 13 févr. 2010 14:28
- Pratique du violon : 10
- Sexe : Homme
- Been thanked : 1 time
Re: Maggini
Il y en a d'autres sur Cozio ( double spirale) :
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=7701
Certificates
Certificate: Rudolph Wurlitzer Co., Cincinnati, October 21, 1943. Signed by Jay Freeman.
Certificate: Robertson & Sons, Albuquerque, November 5, 2004
References
Correspondence with Dr. Joseph Manig-Sylvan, March-April, 2006.
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=10119 ( Cello)
Iconography Index
Carlo Bergonzi: A Cremonese Master Unveiled, Christopher Reuning, editor, Consorzio Liutai Antonio Stradivari, Cremona, 2010: Color photos (front, back & scroll).
The Jacques Français Rare Violins, Inc. Photographic Archive and Business Records, 1844-1998, Smithsonian Institution, Washington, D.C.: Black-and-white photos (front, back & side).
Certificates
Certificate: Jacques Francais, New York, 1980. #2214.
Certificate: Rembert Wurlitzer, Inc., New York, 1967. Attributes the instrument to Michele Angelo Bergonzi, except for the head, which is attributed to Guadagnini.
Certificate: Emil Herrmann, Berlin, New York, Easton, 1940. Attributes the instrument to G. B. Guadagnini.
Certificate: Emil Herrmann, Berlin, New York, Easton. Attributes the instrument to G. B. Guadagnini.
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=6273 ( Viola)
Iconography Index
Skinner's Fine Musical Instruments Auction Catalog, October 17, 2004, Boston, 2004: Color photos (front & back).
W. E. Hill & Sons Photographic Archive: Black-and-white photos (G20 - front, back, scroll & f-hole).
Certificates
Letter of insurance: Jacques Francais, New York, March 6, 1996
Certificate: W. E. Hill & Sons, London, March 10, 1960
LuiGGi
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=7701
Certificates
Certificate: Rudolph Wurlitzer Co., Cincinnati, October 21, 1943. Signed by Jay Freeman.
Certificate: Robertson & Sons, Albuquerque, November 5, 2004
References
Correspondence with Dr. Joseph Manig-Sylvan, March-April, 2006.
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=10119 ( Cello)
Iconography Index
Carlo Bergonzi: A Cremonese Master Unveiled, Christopher Reuning, editor, Consorzio Liutai Antonio Stradivari, Cremona, 2010: Color photos (front, back & scroll).
The Jacques Français Rare Violins, Inc. Photographic Archive and Business Records, 1844-1998, Smithsonian Institution, Washington, D.C.: Black-and-white photos (front, back & side).
Certificates
Certificate: Jacques Francais, New York, 1980. #2214.
Certificate: Rembert Wurlitzer, Inc., New York, 1967. Attributes the instrument to Michele Angelo Bergonzi, except for the head, which is attributed to Guadagnini.
Certificate: Emil Herrmann, Berlin, New York, Easton, 1940. Attributes the instrument to G. B. Guadagnini.
Certificate: Emil Herrmann, Berlin, New York, Easton. Attributes the instrument to G. B. Guadagnini.
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=6273 ( Viola)
Iconography Index
Skinner's Fine Musical Instruments Auction Catalog, October 17, 2004, Boston, 2004: Color photos (front & back).
W. E. Hill & Sons Photographic Archive: Black-and-white photos (G20 - front, back, scroll & f-hole).
Certificates
Letter of insurance: Jacques Francais, New York, March 6, 1996
Certificate: W. E. Hill & Sons, London, March 10, 1960
LuiGGi
-
- Messages : 210
- Inscription : lun. 22 oct. 2007 21:58
Re: Maggini
[quote="Chanterelle"][quote="jépadçon"]
J'aimerai quand même rappeller ici que toute cette discution a débuté parce que Chanterelle ayant sans doute surtout vu des copies allemandes et françaises pensait vraiment que les instruments de Maggini avaient une double volute. quote]
Il ne faudrait pas prendre ceux qui ne pensent pas comme le meilleur luthier du forum pour des débiles profonds !
Je n'ai jamais affirmé que les instruments de Maggini avaient systématiquement un tour de plus à la tête ! J'ai dit qu'il était probable qu'il ait fait ce travail quelquefois pour avoir autant inspiré les copistes du XIX° .Pour moi le doute subsiste et je ne suis pas le seul.
Ce n'est pas une querelle d'experts,c'est un échange d'impressions et d'idées.
Je crois que Cantilène n'a pas bien saisi ma démarche.[/quote]
Message reçu 5/5 Chanterelle ! Mais je t'assure, j'étais très loin de te prendre pour un débile profond !!!
Et jc'est toujours un réel plaisir de lire tes posts !
Comme ceux de Jépadçon qui ont parfois le courage d'ébranler certains mythes. Et dans le domaine de la lutherie, à torts ou à raison, je ne sais pourquoi, mais j'aurais, toujours à torts ou à raison, plutôt tendence à suivre son avis ....

J'aimerai quand même rappeller ici que toute cette discution a débuté parce que Chanterelle ayant sans doute surtout vu des copies allemandes et françaises pensait vraiment que les instruments de Maggini avaient une double volute. quote]
Il ne faudrait pas prendre ceux qui ne pensent pas comme le meilleur luthier du forum pour des débiles profonds !
Je n'ai jamais affirmé que les instruments de Maggini avaient systématiquement un tour de plus à la tête ! J'ai dit qu'il était probable qu'il ait fait ce travail quelquefois pour avoir autant inspiré les copistes du XIX° .Pour moi le doute subsiste et je ne suis pas le seul.
Ce n'est pas une querelle d'experts,c'est un échange d'impressions et d'idées.
Je crois que Cantilène n'a pas bien saisi ma démarche.[/quote]
Message reçu 5/5 Chanterelle ! Mais je t'assure, j'étais très loin de te prendre pour un débile profond !!!

Et jc'est toujours un réel plaisir de lire tes posts !
Comme ceux de Jépadçon qui ont parfois le courage d'ébranler certains mythes. Et dans le domaine de la lutherie, à torts ou à raison, je ne sais pourquoi, mais j'aurais, toujours à torts ou à raison, plutôt tendence à suivre son avis ....

-
- Messages : 1123
- Inscription : sam. 13 févr. 2010 14:28
- Pratique du violon : 10
- Sexe : Homme
- Been thanked : 1 time
Re: Maggini
La vérité est que le Paulo, un soir de pleine lune, a tellement bu...qu'il a fait une double spirale
LuiGGi

LuiGGi
- jépadçon
- Généreux donateur
- Messages : 2277
- Inscription : mar. 15 avr. 2008 16:24
- Has thanked : 185 times
- Been thanked : 218 times
Re: Maggini
J'ai du mal à saisir tes références Luigi, il n'y a aucune double volute dans l'ouvrage que tu cites.luigi a écrit : Iconography Index
Carlo Bergonzi: A Cremonese Master Unveiled, Christopher Reuning, editor, Consorzio Liutai Antonio Stradivari, Cremona, 2010: Color photos (front, back & scroll).
LuiGGi
Ou alors c'est encore un scoop, Bergonzi aussi?
Ce qui est hilarant dans tout cela est que quelqu'un faisant des recherches sur internet au sujet de Maggini peut tomber sur cette page!

- IFred
- Messages : 5904
- Inscription : mar. 21 août 2007 08:35
- Pratique du violon : 20
- Localisation : Paris
- Has thanked : 42 times
- Been thanked : 283 times
- Contact :
Re: Maggini
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=7701 <= personnellement j'ai des doutes sur cet instrument
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=6273 <= celui là est bon pas de problème mais il faut apprendre à lire: la tête est postérieure.
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=10119 <= là encore, la tête est donnée comme fausse et l'attribution à Maggini disputée
D'une manière générale Luigi un peu plus de circonspection et un peu moins de profusion dans ce que tu écris à profusion ne serait appréciée
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=6273 <= celui là est bon pas de problème mais il faut apprendre à lire: la tête est postérieure.
http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=10119 <= là encore, la tête est donnée comme fausse et l'attribution à Maggini disputée
D'une manière générale Luigi un peu plus de circonspection et un peu moins de profusion dans ce que tu écris à profusion ne serait appréciée
-
- Messages : 1123
- Inscription : sam. 13 févr. 2010 14:28
- Pratique du violon : 10
- Sexe : Homme
- Been thanked : 1 time
Re: Maggini
Réponse à Ifred et Jepadçon :
ce sont des données de Cozio ... ( c'est vrai que Bergonzi s'est égaré dans leurs références )
je ne parle pas d'authenticité
Merci d'avoir vérifié ces références...je ferai plus attention
Luigi
ce sont des données de Cozio ... ( c'est vrai que Bergonzi s'est égaré dans leurs références )
je ne parle pas d'authenticité
Merci d'avoir vérifié ces références...je ferai plus attention

Luigi
-
- Messages : 141
- Inscription : mar. 23 nov. 2010 01:38
- Pratique du violon : 2
- Sexe : Homme
Re: Maggini
Maggini, la "double spirale" et les copies..., histoire de relancer... ou clore le débat...
Je termine actuellement la restauration d'une vraie "copie" Maggini (table en 36,4...!), travail de volute de très haut niveau... mais tête fracassée en 7 morceaux...
Giovanni Paolo Maggini (born 1580) was the last member of the Brescian School of violin makers, which was wiped out with his death in the Great Plague in 1630. In fact, any Maggini label bearing a date will not be genuine, as there are no known examples of dated labels.
The Maggini model is characterised by its rather low arching, and its size, which is a good 3/8 inch longer than the standard 4/4 violin (often as long as 14.5 inches in the corpus) and quite a bit wider in the bouts. Because of this longer length, they can sometimes be a nightmare to set up properly, to get the correct stop length and can be difficult to play (or strange to get used to playing) by those with 'normal' sized hands and fingers.
Many copies exist, and most of them are not true to model, in that although they 'look' like a Maggini, they are made to conform with the standard 14 inch model. Maggini's violins are characterised by having a double row of purfling round the edges, and often the backs are highly decorated with purfling inlay, consisting of 'acorns', trefoils and in the centre a St Andrew's Cross.
Maggini scrolls vary somewhat, with some having the standard 2 turns to the ears, and a couple with only 1.5 turns (these look particularly obtuse). Most copies have either 2 turns, or 3 turns. Here is the story of the 3 turns...
There is a Maggini 'cello with a scroll carved by the sculptor Cellini. It has 3 turns to the volute. There is a story that goes something like when the German factories started copying Magginis, someone translated 'half a turn less' as 'half a turn more' than the standard 2 turns of later times. The 'Cellini' scroll has 3 turns to it, so they made scrolls with 3 turns for the violin copies. Whether this tale is merely apocrophal, I don't know.
Most copies of Magginis would have been made in the various German factories, from c.1880-1900.
(repris du forum anglais "The Violin Man")

Je termine actuellement la restauration d'une vraie "copie" Maggini (table en 36,4...!), travail de volute de très haut niveau... mais tête fracassée en 7 morceaux...

Giovanni Paolo Maggini (born 1580) was the last member of the Brescian School of violin makers, which was wiped out with his death in the Great Plague in 1630. In fact, any Maggini label bearing a date will not be genuine, as there are no known examples of dated labels.
The Maggini model is characterised by its rather low arching, and its size, which is a good 3/8 inch longer than the standard 4/4 violin (often as long as 14.5 inches in the corpus) and quite a bit wider in the bouts. Because of this longer length, they can sometimes be a nightmare to set up properly, to get the correct stop length and can be difficult to play (or strange to get used to playing) by those with 'normal' sized hands and fingers.
Many copies exist, and most of them are not true to model, in that although they 'look' like a Maggini, they are made to conform with the standard 14 inch model. Maggini's violins are characterised by having a double row of purfling round the edges, and often the backs are highly decorated with purfling inlay, consisting of 'acorns', trefoils and in the centre a St Andrew's Cross.
Maggini scrolls vary somewhat, with some having the standard 2 turns to the ears, and a couple with only 1.5 turns (these look particularly obtuse). Most copies have either 2 turns, or 3 turns. Here is the story of the 3 turns...
There is a Maggini 'cello with a scroll carved by the sculptor Cellini. It has 3 turns to the volute. There is a story that goes something like when the German factories started copying Magginis, someone translated 'half a turn less' as 'half a turn more' than the standard 2 turns of later times. The 'Cellini' scroll has 3 turns to it, so they made scrolls with 3 turns for the violin copies. Whether this tale is merely apocrophal, I don't know.
Most copies of Magginis would have been made in the various German factories, from c.1880-1900.
(repris du forum anglais "The Violin Man")
-
- Messages : 1123
- Inscription : sam. 13 févr. 2010 14:28
- Pratique du violon : 10
- Sexe : Homme
- Been thanked : 1 time
Re: Maggini
luigi a écrit :J'ai trouvé cette anecdote sur un forum :
"...Maggini scrolls vary somewhat, with some having the standard 2 turns to the ears, and a couple with only 1.5 turns (these look particularly obtuse). Most copies have either 2 turns, or 3 turns. Here is the story of the 3 turns :
There is a Maggini 'cello with a scroll carved by the sculptor Cellini. It has 3 turns to the volute. There is a story that goes something like when the German factories started copying Magginis, someone translated 'half a turn less' as 'half a turn more' than the standard 2 turns of later times. The 'Cellini' scroll has 3 turns to it, so they made scrolls with 3 turns for the violin copies. Whether this tale is merely apocrophal, I don't know.
Most copies of Magginis would have been made in the various German factories, from c.1880-1900.
....."
Luigi
Jicemac, extrait déjà cité

Luigi